Klasa 1A z wychowawczynią Justyną Dudą z wielkim zaangażowaniem od początku roku szkolnego wzięła się do pracy. Oprócz codziennej szkolnej nauki w ramach realizacji podstawy programowej, postanowili podjąć wyzwanie i wziąć udział w programie naukowym „Być jak Ignacy”. Cel – promowanie zdobywania wiedzy wśród uczniów szkół podstawowych poprzez doświadczanie oraz popularyzacja osiągnięć wielkich polskich naukowców i wynalazców.
Organizatorem akcji jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Patronat honorowy nad programem objął Minister Edukacji Narodowej. Projekt polega na prowadzeniu, na podstawie otrzymanych scenariuszy zajęć. Program podzielony jest na 4 etapy, każdy jest poświęcony innemu zagadnieniu: energia, ekologia, transport przyszłości i świat wirtualny. Do każdego nauczyciel otrzymuje interaktywny scenariusz zajęć, pełen ciekawych doświadczeń i eksperymentów.
W ramach programu dzieci wzięły udział w zajęciach, w których najpierw poznały sylwetkę Ignacego Łukasiewicza i dowiedziały się, jak wyglądają prawdziwe lampy naftowe. Nie byłoby to możliwe bez udziału rodziców, którzy czynnie włączyli się w to przedsięwzięcie. Aby wiedzieć więcej na temat różnych wynalazków, uczniowie stworzyli biblioteczkę, która składa się z kilkunastu pozycji umożliwiających poszerzanie wiedzy z zakresu fizyki, chemii, przyrody i wielu innych dziedzin nauki.
W celu rozwinięcia kreatywności plastycznej i technicznej dzieci zmagały się z zadaniem zbudowania wehikułu czasu oraz robota, który ostatecznie został maskotką koła naukowego. Realizacja tego projektu była dla nich świetną zabawą i sprzyjała wykorzystaniu materiałów, które dostały „drugie życie”. W minionym tygodniu, w ramach programu, dzieci uczestniczyły na dworze w lekcji plastyki, której tematem była energia odnawialna. Uczniowie z zapałem malowali farbami statki, słońce, wiatr, rzeki, morza, wiatraki. Sprawiło im to dużo frajdy i świetnej zabawy.
W ramach programu dzieci wzięły również udział w wykładzie online prowadzonym przez pracownika Politechniki Częstochowskiej, panią dr inż. Renatę Włodarczyk z Katedry Zaawansowanych Technologii Energetycznych z Wydziału Infrastruktury i Środowiska. Uczniowie dowiedzieli się, że energię odnawialną można pozyskać z wody, wiatru, promieniowania słonecznego, gruntu lub surowców odnawialnych i przez chwilę mogli poczuć się jak prawdziwi studenci.