Wraki aut pozostawione na ulicach i parkingach to coraz częstszy widok. Problem porzuconych samochodów można spotkać wszędzie. Niestety, nie każdy wrak znajdujący się w naszej przestrzeni może zostać usunięty. Kwestię usunięcia takiego pojazdu ściśle regulują przepisy.
Zgodnie z art. 50a ust. 1 Prawa o ruchu drogowym pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez Straż Gminną lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza. Ponadto pojazd usunięty w powyższych okolicznościach oraz nieodebrany na wezwanie gminy przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia, uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Po upływie tego okresu taki pojazd przechodzi na własność gminy z mocy ustawy. Pojazd przechodzi również na własność gminy, jeżeli w okresie 6 miesięcy od jego usunięcia z drogi organ nie ustali osoby uprawnionej do jego odbioru.
Istotnym zapisem wymienionej ustawy jest art. 1 ust. 1 pkt 1, który określa zakres jej obowiązywania. Wynika z niego, że przepisy zawarte w ustawie stosuje się na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu. W związku z tym w innych miejscach, takich jak drogi wewnętrzne, tereny spółdzielcze lub prywatne oraz inne miejsca niebędące drogami publicznymi, artykuł 50a nie może być zastosowany.
Zgodnie z definicją zawartą w Ustawie o drogach publicznych drogi wewnętrzne to: drogi rowerowe, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg. Są to najczęściej drogi osiedlowe, dojazdowe do posesji oraz ewakuacyjne, mogą nimi być drogi utworzone na podwórkach.
Mając na uwadze powyższe uregulowania, dotyczące usunięcia pojazdu z drogi lub parkingu, należy zgłosić fakt porzucenia wraku do Straży Gminnej lub poinformować o zaistniałym stanie rzeczy właściwą dla miejsca zdarzenia jednostkę policji.
Po zgłoszeniu sprawy do Straży Gminnej lub na policję, strażnicy gminni lub policja przede wszystkim będą próbowali odszukać właściciela pojazdu i nakazać mu jego usunięcie. Mogą też nałożyć mandat w wysokości do 500 zł. Jeżeli mandat nic nie zmieni, sprawa może trafić do sądu, a ten może nałożyć karę do 5000 zł. W razie braku reakcji ze strony właściciela pojazdu, samochód może zostać odholowany na parking wskazany przez gminę.
Musimy jednak pamiętać, że postępowania wyjaśniające prowadzone z art. 50a długo trwają, wiele porzuconych samochodów nie zostało przerejestrowanych przez kolejnych właścicieli, często też właścicielami takich aut są napływowi pracownicy z zagranicy – najczęściej Ukraińcy. W takim przypadku odzyskanie wydatków związanych z usunięciem pojazdu bywa niewykonalne. W praktyce gminy usuwają wraki na własny koszt. Zaporowe cła powodują, że obywatelom Ukraińskim nie opłaca się zabierać ze sobą kupionego w Polsce za kilkaset złotych auta. W przypadku najstarszych samochodów cło może wynosić nawet 2 tys. dolarów, czyli wielokrotnie przewyższać wartość auta.
