Program Integracji Odruchów według INPP

W Szkole Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Chomęcicach działa program będący metodą wspomagania rozwoju dzieci z trudnościami edukacyjnymi

Osiągnięcie odpowiedniego wieku oraz wysoki poziom inteligencji nie gwarantują, że dziecko będzie odnosiło sukcesy w nauce szkolnej. Równie ważne jest osiągnięcie rozwojowej gotowości do podjęcia nauki. Sukcesy w nauce szkolnej zależą w dużej mierze od sprawnego posługiwania się umiejętnościami motorycznymi.

W ostatnim czasie wielu specjalistów poszukuje nowych metod terapii, które byłyby skuteczne w leczeniu różnych zaburzeń. Prawdą jest, że istnieją różne metody pracy z zaburzeniami emocjonalnymi, poznawczymi i ruchowymi, ale ich skuteczność jest różna.

Zdarza się, że zajmujący się dzieckiem terapeuta ma przekonanie, że wybrał optymalną metodę pracy, gdyż uwzględnia ona wszystkie objawy, zaś innym razem istnieją trudności z doborem odpowiednich narzędzi. W tym drugim przypadku dziecko robi małe postępy lub nie robi żadnych i to może znaczyć, że należy uzupełnić ćwiczenia innymi lub zastosować nowe. Jedną z interesujących nowych metod jest praca z przetrwałymi lub niezintegrowanymi odruchami neurologicznymi Sally Goddard. Niezintegrowane lub przetrwałe odruchy to te, które powinny zaniknąć, a nadal występują, powodując zaburzenia różnych funkcji.

Co to są odruchy pierwotne?
W momencie narodzin dziecko ma minimalną kontrolę nad ruchami swojego ciała. W pierwszych tygodniach życia odruchy pierwotne pojawiają się jako niezależna od woli dziecka reakcja na pewne bodźce. Stopniowo przekształcają się one w bardziej zaawansowane umiejętności motoryczne. Wczesne odruchy zapewniają swego rodzaju trening dla wielu aspektów późniejszego funkcjonowania. Rozwój mózgu niemowląt w pierwszym roku życia powoduje, że połączenia do wyższych partii mózgu stają się silniejsze, a odruchy pierwotne są stopniowo zastępowane przez bardziej dojrzałe wzorce reakcji – odruchy posturalne. Te odruchy posturalne wspierają kontrolę równowagi, postawy i ruchu w środowisku opartym na oddziaływaniu grawitacji. Ich rozwój znajduje odzwierciedlenie w rosnącej możliwości niemowlęcia do kontrolowania swojego ciała, postawy oraz ruchów dowolnych.

Jeśli odruchy pierwotne nie wygasną, a odruchy posturalne nie wykształcą się do czasu, kiedy dziecko osiągnie wiek szkolny, to mogą one kolidować z rozwojem bardziej złożonych umiejętności. Poszczególne odruchy pierwotne, które pozostają aktywne u dziecka w starszym wieku, mogą mieć wpływ między innymi na:
– koordynację ręka-oko – trudności, takie jak zdolność do kontrolowania ramienia i dłoni podczas pisania;
– zdolność przekroczenia pionowej linii środkowej ciała – na przykład praworęczne dziecko może trudność z pisaniem po lewej stronie kartki;
– rozbieżność pomiędzy wypowiedziami ustnymi i pisemnymi;
– rozwój poprzecznych ruchów gałek ocznych – takich jak wodzenie wzrokiem, które jest niezbędne do czytania i pisania;
– kontrolę automatycznego utrzymania równowagi;
– dwustronną (bilateralną) integrację – zróżnicowane i zintegrowane wykorzystanie obu stron ciała;
– rozwój lateralizacji – na przykład skrzyżowaną lub nieustaloną.
– integrację górnych i dolnych części ciała – na przykład podczas pływania,
– postawę podczas siedzenia – skłonność do pokładania się na biurku,
– umiejętność usiedzenia w jednym miejscu,
– koncentrację uwagi, ale także na:
– moczenie nocne,
– skrzywienie kręgosłupa – skoliozę.
– problemy posturalne – szczególnie podwyższone lub obniżone napięcie mięśniowe,
– tendencję do chodzenia na palcach,
– równowagę,
– chorobę lokomocyjną,
– trudności w zakresie oceny kierunku i przestrzeni,
– ruchy gałek ocznych – wpływające na czytanie,
– percepcję wzrokową – wpływające na czytanie i pisanie,
– niechęć do aktywności fizycznej – szczególnie podczas WF.
– nadwrażliwość,
– słabą kontrolę impulsów,
– nieumiejętność ignorowania bodźca – wpływ na koncentrację uwagi, zwiększenie rozpraszalności,
– przeciążenie sensoryczne,
– lęk,
– labilność emocjonalną,
– niedojrzałość emocjonalną i społeczną.

W celu zminimalizowania ww. trudności rozwojowych uczniów oraz wspomagania ich rozwoju neuromotorycznego w Szkole Podstawowej w Chomęcicach od września br. wprowadzono Metodę Integracji Odruchów wg programu Sally Goddard – Blythe. Program ten opiera się na powtarzaniu naturalnych, prawidłowych wzorców ruchowych, jakie wykonuje dziecko w pierwszym roku życia. Ćwiczenia są dostosowane do grupy. Polegają one na codziennym wykonywaniu 2 – 4 ćwiczeń pod okiem terapeuty. Ćwiczenia są przez niego modyfikowane po ok. 4-6 tygodniach a cały program terapeutyczny trwa ok.10 miesięcy.

Magdalena Wasielewska, szkolny pedagog

[MEC id="834"]

TELEFON ALARMOWY

  • 112 – POLICJA, STRAŻ POŻARNA, POGOTOWIE RATUNKOWE

POLICJA

  • 997 – z telefonu stacjonarnego
  • 61 841 48 90 i 61 841 48 92 – Komisariat Policji w Komornikach
  • 519 064 516 – Dzielnicowy Rejonu Komorniki (lewa strona od ul. Poznańskiej)
  • 516 902 835 – Dzielnicowy Rejonu Komorniki (prawa strona od ul. Poznańskiej, Głuchowo, Chomęcice, Rosnowo, Rosnówko, Walerianowo)
  • 519 064 515 – Dzielnicowy Rejonu Plewiska (lewa strona od ul. Grunwaldzkiej)
  • 786 936 078 – Dzielnicowy Rejonu Plewiska (prawa strona od ul. Grunwaldzkiej)
  • 786 936 065 – Dzielnicowy Rejonu Wiry, Łęczyca, Szreniawa, Jarosławiec, Kątnik

STRAŻ GMINNA W KOMORNIKACH:

  • 986
  • 61 8107 303 – Komenda Straży Gminnej
  • 661 434 360 – patrol

STRAŻ POŻARNA:

  • 998 | 112
  • 61 651 78 90 – OSP Plewiska

ZDROWIE:

  • 999 | 112 – Pogotowie Ratunkowe:
  • 61 853 53 52 24h/dobę – Centrum Informacji Medycznej Tel-Med

Przychodnie Lekarskie:

  • 798 524 154 – Przychodnia Zespołu Lekarza Rodzinnego w Komornikach, ul. Stawna 7/11
  • 61 600 64 33, 61 600 64 34 – Centrum Medyczne Komorniki sp. z o.o. w Komornikach, ul. Stawna 7 (II piętro)
  • 61 651 76 41 – NZOZ KORAMED, Plewiska, ul. Grunwaldzka 571
  • 61 651 79 70 – NZOZ Twoja Przychodnia, Plewiska, ul. Grunwaldzka 508
  • 732 515 515 – Przychodnia Lekarza Rodzinnego Vita-Med, ul. Komornicka 192, Wiry, I Piętro (budynek SPOŁEM)
  • 61 839 10 30; 512 075 575 – NZOZ OMEDICA, Poznań, ul. Stęszewska 41

POGOTOWIE ENERGETYCZNE:

  • 991

POGOTOWIE GAZOWE:

  • 992

AUTOBUSY GMINNE:

  • 61 810 81 71

WODOCIĄGI GMINNE:

  • 607 678 199

KANALIZACJA GMINNA:

  • 604 411 611

ZWIĄZEK MIĘDZYGMINNY „CENTRUM ZAGOSPODAROWANIA ODPADÓW – SELEKT”:

  • 731 400 065
  • 731 400 095
  • 731 500 034