Słowo „patriotyzm” w najszerszym ujęciu oznacza „miłość ojczyzny”. Dla nas, dorosłych, kwestie związane z poszanowaniem narodu i ojczyzny są zrozumiałe i bliskie sercu, żeby jednak pomóc zrozumieć je najmłodszym, musimy odwołać się do ich doświadczeń i znanych im desygnatów.
W klasach 0-3 treści związane z patriotyzmem realizowano w oparciu o trzy wymiary – poznawczy, moralny i etyczny. Głównym sposobem oddawania czci bohaterom historycznych wydarzeń był apel przygotowany przez klasy II dla klas młodszych. Były wspólne piosenki, gra na skrzypcach, odświętne odśpiewanie hymnu, recytowanie patriotycznych wierszy. Zorganizowano wystawę wojskowych akcesoriów.
O podniosły nastrój zadbano również poprzez udekorowanie hali sportowej, w której odbywała się uroczystość, a „przypieczętowano” ją obecnością wcielających się w rolę żołnierzy reprezentantów kl. VIII. Pełnili oni wartę przy fladze polskiej, składając pod nią zapalone znicze jako symbol czci poległych rodaków.
Oprócz wspólnej części uroczystości, organizatorki – wychowawczynie kl. II – umożliwiły upamiętnienie odzyskania przez Polskę niepodległości również w obrębie klas. Wyposażono nauczycieli w materiały dydaktyczne, takie jak kolorowanki, puzzle, krzyżówki. Przystępna forma pozwoliła wzmocnić siłę przekazu i przyswojenia treści.
Każdy z wychowawców zadbał o piękny wystrój klas oraz o upamiętnienie lokalnych wydarzeń – za pomocą zapoznania dzieci z legendą o rogalach świętomarcińskich. Nierzadko było to połączone z konsumpcją smakołyków.
Dzięki podejmowanym aktywnościom dzieci mają świadomość, że bycie Polakiem jest dumą, a Polskę – jesteśmy pewne – będą nosić w sercu.
N. Łuczak, M. Pawlak, P. Pluta