Klasa 1d ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Plewiskach z odwiedziła pracownię krawiecką „Szpulka”, prowadzoną przez panią Renatę Jeżyk.
Dzieci spojrzały na pracę krawcowej jako na potrzebną usługę — połączenie tradycyjnego rzemiosła z nowoczesnymi umiejętnościami. Dowiedziały się, że zawód ten wymaga nie tylko biegłości w szyciu, ale także znajomości trendów, materiałów i umiejętności marketingowych, takich jak prowadzenie mediów społecznościowych.
Doskonała jest w tym właścicielka Pracowni „Szpulka” – pani Renata Jeżyk, która z wielką życzliwością przyjęła dzieci, pokazała im, jak szyje, z czego szyje oraz jak dokonuje napraw i przeróbek ubrań.
W naszej pracy edukacyjno–wychowawczej rozwijamy u uczniów kompetencje INNOWACYJNOŚĆ I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.
Dzieci dowiedziały się również o logistyce prowadzenia działalności gospodarczej:
– wynajem lokalu,
– zakup materiałów,
– narzędzi i maszyn,
– kontakt z klientami,
– prowadzenie mediów społecznościowych.
Doradztwo zawodowe w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Skłodowskiej–Curie w Plewiskach to działania, które w ostatnich latach zyskały na znaczeniu, zwłaszcza w kontekście przygotowywania dzieci do świadomych decyzji dotyczących ich przyszłości. Wprowadzenie doradztwa już na poziomie podstawowym przynosi liczne korzyści zarówno uczniom, jak i ich rodzicom.
Dzieci w wieku szkolnym często jeszcze nie wiedzą, w jakim kierunku chciałyby rozwijać umiejętności. Doradztwo zawodowe pozwala na wczesne odkrycie ich naturalnych talentów, co może stanowić fundament przyszłych wyborów edukacyjnych.
Nauczyciele, wspierając uczniów w identyfikacji ich zainteresowań, przyczyniają się do bardziej świadomego rozwoju. Dzięki temu młodzi ludzie lepiej rozumieją swoje mocne strony, co pomaga im w wyborze zajęć dodatkowych czy kółek zainteresowań.
Współpraca między nauczycielami a pracodawcami jest kluczowa dla rozwoju uczniów, a nowoczesne narzędzia edukacyjne pozwalają jeszcze lepiej dostosować doradztwo do indywidualnych potrzeb każdego dziecka. Wieloetapowe, wielowątkowe wprowadzanie doradztwa na przestrzeni wszystkich lat nauki w szkole podstawowej daje uczniom lepszy start w dorosłość.
Ewelina Wesołowska, Marta Nowacka