Starsze osoby z gminy Komorniki, podobnie jak z kilku innych gmin i z Poznania, mogą liczyć na wsparcie lekarza geriatry, pielęgniarki, psychologa, na systematyczny kontakt z asystentem i możliwość wezwania pomocy 24 godziny na dobę. Wystarczy skorzystać z bezpłatnej oferty Zintegrowanego Centrum Opieki i Teleopieki. Numer telefonu dla mieszkańców gminy Komorniki – 502-215-531.
Teleopieka to propozycja dla osób mieszkających samotnie lub spędzających w samotności większą część dnia. Mogą z niej skorzystać także osoby w trudnej sytuacji życiowej (np. z powodu niesamodzielności lub niepełnosprawności), potrzebujące wsparcia. Projekt jest bezpłatny i realizowany w Poznaniu, Dopiewie, Suchym Lesie, Kórniku, Komornikach, Kleszczewie, Stęszewie, Buku, Mosinie.
Przez całą dobę można wezwać pomoc w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, nawiązać systematyczny kontakt z teleopiekunem, dzięki któremu można monitorować stan zdrowia. Uczestnik projektu dostaje bransoletkę z guzikiem alarmowym oraz prosty w obsłudze, głośnomówiący aparat telefoniczny. Dzięki temu w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia (np. duszności, zawrotów głowy, upadku) senior może w prosty sposób skontaktować się z teleasystentem, który podejmuje odpowiednie działania, np. wzywa służby ratunkowe albo powiadamia sąsiada posiadającego klucze.
Jeśli połączenie zostanie wykonane za pomocą guzika alarmowego (tak zwane „połączenie czerwone”), teleasystentowi wyświetla się karta informacyjna o uczestniku. Pozwala to szybko przekazać kluczowe informacje służbom medycznym (np. o przyjmowanych lekach, alergiach, możliwościach wejścia do budynku). Te dane ustala wcześniej z seniorem asystent, który kwalifikuje do projektu i szkoli z obsługi sprzętu umożliwiającego wezwanie pomocy.
W ramach Teleopieki uczestnik może korzystać również z tak zwanych połączeń zielonych, czyli rozmów towarzyskich z teleasystentem, np. jeśli doskwiera mu samotność lub potrzebuje dodatkowych informacji. Raz w tygodniu teleasystenci sami dzwonią do podopiecznych i sprawdzają, jak się czują.
Centrum Teleopieki działa 24 godziny na dobę, również w niedziele i święta.
Usługi domowe to wsparcie specjalistów z zespołu medycznego: lekarza geriatry, pielęgniarki, fizjoterapeuty i psychologa, a także możliwość uzyskania porady prawnej ze strony Rzecznika Praw Osób Starszych i/lub Niepełnosprawnych. Zakres usług ustalany jest z osobistym asystentem na podstawie wywiadu i stworzonego Indywidualnego Planu Opieki i Wsparcia. Wszystkie usługi są realizowane w domu podopiecznego lub, ze względu na zagrożenie koronawirusem, telefonicznie.
Ze względu na pandemię każdy bezpośredni kontakt specjalistów z podopiecznym lub osobą, która chciałaby dołączyć do projektu, realizowany jest z dbałością o bezpieczeństwo sanitarne. Część formalności, o ile to możliwe, dopełnianych jest telefonicznie, pozostałe przeprowadzane są z zachowaniem tygodniowych przerw między wizytami i przy użyciu środków ochrony osobistej. Lekarz geriatra oraz pielęgniarki odwiedzające seniorów są zaszczepieni, a konsultacje z fizjoterapeutą, psychologiem oraz radcą prawnym, o ile to możliwe, są przeprowadzane przez telefon.
Pomoc wolontariuszy, którzy służą wsparciem emocjonalnym, poradą przy obsłudze komputera (np. zarejestrowaniu się na szczepienie), wykupieniu leków itp. jest aktualnie ograniczona ze względów bezpieczeństwa i realizowana tylko w wyjątkowych sytuacjach.
W projekcie uczestniczy niemal 700 osób z Poznania i prawie 150 osób z podpoznańskich gmin. Są jeszcze miejsca dla kolejnych podopiecznych.
Zgłaszać można się telefonicznie od pon. do pt. w godz. 8-16.
- Nowe Miasto – Tel. 518 301 265, 518 301 215
- Wilda – Tel. 518 301 525
- Jeżyce – Tel. 518 301 932
- Stare Miasto – Tel. 518 301 641
- Grunwald – Tel. 518 301 796
- Gminy: Kleszczewo, Kórnik, Komorniki, Mosina – tel. 502-215-531
- Gminy: Buk, Stęszew, Suchy Las, Dopiewo – tel. 797-526-129
lub składając pisemny wniosek o przydzielenie usługi teleopieki w swojej filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu.
O ostatecznej kwalifikacji decyduje asystent – pracownik projektu, na podstawie wywiadu z potencjalnym uczestnikiem.
Zarówno teleopieka, jak i usługi domowe realizowane przez Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy „Flandria” to elementy kompleksowego programu usług społecznych i opieki medycznej. Składa się on z sześciu głównych części, jego liderem jest Stowarzyszenie Medycyna Polska, a partnerami są: Miasto Poznań, Stowarzyszenie Polski Komitet Pomocy Społecznej, Centermed Poznań sp. z o.o. oraz Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy „Flandria”. Miasto Poznań, jako partner, koordynuje trzy części: „Sieć wsparcia społecznego” i „Mieszkania chronione-treningowe dla osób opuszczających pieczę zastępczą” (za oba odpowiada Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie) oraz „Usługi asystenta i Centrum Usamodzielnienia”, za które odpowiada Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych UMP.
Więcej informacji: poznan.pl/miliony dla seniorow i osob z niepelnosprawnosciami