Marzec jest miesiącem, w którym słowo „mózg” pojawia się częściej niż zwykle. Uniwersytety w Polsce przygotowują wiele tematycznych wydarzeń. Jest to czas, kiedy też bez ograniczeń można brać udział w wykładach Polskiej Akademii Nauk w Poznaniu.
W tym roku ten szczególny tydzień przypadł na okres od 15 do 19 marca. Szkoła Podstawowa nr 1 w Plewiskach celebrowała go już po raz ósmy. Mimo trudności związanych z aktualną sytuacją, wynikającą z reżimu sanitarnego oraz z troski o bezpieczeństwo nauczycieli, specjalistów i uczniów, udało się zorganizować liczne przedsięwzięcia. Tegoroczny program powstał we współpracy z panią Sylwią Fuhrmann-Komar, która koordynowała działaniami w Szkole Podstawowej nr 2 w Plewiskach. Przekazywane treści miały kilka wątków. Jednym z nich była ochrona mózgu w zakresie jego podstawowych procesów fizjologicznych.
Do prawidłowego funkcjonowania mózgu niezbędny jest ruch i prawidłowe odżywianie. Zarówno młodsi uczniowie w szkołach, jak i ci ze starszych klas, w trybie zdalnym wykonywali treningi stymulujące pracę obu półkul mózgowych oraz regulujące napięcie ciała. Zwracano uwagę na prawidłowe oddychanie oraz nawodnienie organizmu oraz na wpływ stresu na pracę mózgu.
Wielokrotnie podkreślano, aby nie zapominać o prawidłowym odżywianiu – o produktach zawierających substancje szczególnie pożyteczne dla pracy mózgu. Neurobic, czyli słowo oznaczające fitness dla mózgu, przewijało się przez cały ubiegły tydzień na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, a i w tym tygodniu jest powtarzane z wymyślaniem przez uczniów coraz ciekawszych ćwiczeń aktywizujących mózg.
Zarówno młodsi w szkole, jak i ci rozproszeni online zmagali się z kodowaniem, co zaowocowało ciekawymi pracami, a przy okazji było treningiem umiejętności matematycznych i koncentracji. W wyniku rozproszonej działalności powstały prace plastyczne z mózgiem w roli głównej. Uczniowie tworzyli też bajki o mózgu.
Młodsze klasy uczestniczyły w konkursie na wykonanie gry „Domino”. Rodzice mieli szansę uczestniczyć w szkoleniu online „Jak wspierać dziecko w wydłużaniu czasu koncentracji uwagi”. Współpraca i zaangażowanie specjalistów i nauczycieli w obu szkołach pozwoliły skupić się na podkreśleniu pozytywnych aktywności dla funkcjonowania naszego mózgu i uświadamianiu, jak ważną rolę odgrywają zwłaszcza w obecnym czasie.
Renata Dróżdż-Gielnik, terapeuta pedagogiczny, trener pamięci i koncentracji