Już 3 lipca pierwsi kierowcy częściowo skorzystają z nowego przejazdu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Grunwaldzkiej. Postęp prac pozwala na wcześniejsze poprowadzenie ruchu w jednym kierunku – od Poznania do Plewisk.
– To wyczekiwany moment przez wielu mieszkańców naszej aglomeracji. Dzięki zaawansowanym pracom na terenie budowy węzła przesiadkowego Grunwaldzka, już od poniedziałkowego poranka kierowcy wyjeżdżający z Poznania przejadą pod nowymi wiaduktami i kładką pieszo-rowerową. Cieszą także duże postępy w rejonie pętli autobusowej i parkingu Park&Ride – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Szybszy niż w planach przejazd stał się możliwy dzięki sprawnemu prowadzeniu robót, dobrej pogodzie zimą i wiosną oraz współpracy samorządów Poznania, powiatu poznańskiego i gminy Komorniki z wykonawcą. Wciąż trwają roboty na ul. Wołczyńskiej oraz na skrzyżowaniach ul. Grunwaldzkiej z ul. Wołczyńską oraz Piwoniową, więc najpierw otwarty zostanie kierunek do Plewisk. Jest to również podyktowane chęcią usprawnienia ruchu – w odwrotnym przypadku kierunki przecinałyby się, przez co przejazd nie byłby płynny.
– Obecnie wykonawca skupia się na przygotowaniu jezdni pod wiaduktami oraz na dojazdach, by kierowcy mogli bezpiecznie skorzystać z nowego przejazdu, zapominając o opuszczonych szlabanach kolejowych. Nadal jednak będziemy mieć do czynienia z placem budowy i realizowane będą dalsze prace związane z docelowym układem drogowym, dlatego prosimy o zachowanie ostrożności – zwraca uwagę Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Uruchomienie przejazdu w stronę Poznania nastąpi po wykonaniu niezbędnych robót, o czym mieszkańcy zostaną poinformowani. Pozostały układ czasowej organizacji ruchu nie zmieni się 3 lipca. Ul. Piwoniowa w dalszym ciągu będzie jednokierunkowa do ul. Grunwaldzkiej oraz nie będzie przejazdu między ul. Krobską i Twardogórską. Ul. Grunwaldzka od Wołczyńskiej pozostanie jednokierunkowa w stronę Plewisk, a ul. Wołczyńska jednokierunkowa od ul. Grunwaldzkiej w kierunku Fabianowa. Dojście na peron kolejowy na stacji Poznań Junikowo po stronie Plewisk możliwe przez teren budowy od ul. Grunwaldzkiej i osiedla.
– Przebudowa układu komunikacyjnego w Plewiskach była bardzo oczekiwana przez mieszkańców – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Dla powiatu poznańskiego to strategiczna inwestycja. Prace obejmują zarówno infrastrukturę drogową, jak i kolejową. Niedawno odwiedziłem teren budowy, gdzie wykonywano próby obciążeniowe drugiego toru, a teraz inwestycja zostaje częściowo udostępniona kierowcom. Zarówno zakres, jak i tempo prac są imponujące. Chciałbym podkreślić także wagę współpracy naszego powiatu z miastem Poznań oraz gminą Komorniki dla dobra mieszkańców regionu. Powstanie tunelu uwzględnia potrzeby wielu osób. Poprawi bezpieczeństwo, wpłynie na czas przejazdu, a także umożliwi sprawniejsze korzystanie z transportu publicznego.
Prace drogowe w obrębie węzła Grunwaldzka zostały zintensyfikowane po wybudowaniu wiaduktów kolejowych, którymi przejeżdżają już pociągi. Od ubiegłego tygodnia realizowane są roboty nawierzchniowe – układana jest warstwa wiążąca. Można już ją zobaczyć na terenie pętli autobusowej oraz dojazdach do niej, w tym na nowym rondzie. Ul. Grunwaldzka zyskała nową nawierzchnię od ul. Wołczyńskiej w kierunku Plewisk, nawierzchnia układana jest także w docelowym przebiegu ulicy przy zjeździe pod wiadukty. Nowe jezdnie widać również na ul. Kminkowej i Szałwiowej.
Pod wiaduktami powstaje także ciąg dla pieszych i rowerzystów. Dodatkowo do ich dyspozycji będą windy. Z kolei na górze, wzdłuż torów kolejowych, wybudowano kładkę pieszo-rowerową, która umożliwi wygodne poruszanie się nad ul. Grunwaldzką.
Celem inwestycji – poza usprawnieniem przejazdu w miejscu przecięcia z linią kolejową łączącą Warszawę i Berlin – jest budowa zintegrowanego węzła łączącego różne środki transportu. Na nowej pętli będą możliwe przesiadki typu „drzwi w drzwi” między autobusem a pociągiem przy stacji Poznań Junikowo. Powstaje tam również budynek poczekalni z przeszkleniami – dobiegają końca prace nad jego zadaszeniem.
Coraz bardziej zaawansowana jest budowa parkingu typu Park&Ride (parkuj i jedź) po stronie Plewisk. Będą tam również stojaki rowerowe. Ponadto kontynuowane są roboty związane z budową wodociągów, kanalizacji deszczowej i montażem słupów oświetleniowych.
W ramach inwestycji powstał też zbiornik retencyjny, który posłuży do odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z terenu węzła Grunwaldzka. Całkowita pojemność zbiornika to ok. 2100 metrów sześciennych.
Inwestycja pozwoli na skrócenie czasu przejazdu do centrum Poznania z wykorzystaniem komunikacji publicznej. Projekt dofinansowywany ze środków UE w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.