Mieszkańcy Poznania i okolic nie mogli się tego doczekać. Starania o bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe na granicy Poznania i Plewisk trwały długo. Wreszcie udało się doprowadzić przygotowania do tej ważnej inwestycji do końca. Rusza budowa węzła przesiadkowego z bezkolizyjnym przejazdem pod torami kolejowymi.
Wiąże się to ze zmianami w organizacji ruchu na ul. Grunwaldzkiej. Zostaną one wprowadzone za tydzień – w nocy 11 na 12 marca. Jak mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, węzeł komunikacyjny połączy różne środki transportu, wzrośnie rola przystanku kolejowego Poznań Junikowo. Prezydentowi zależy na stworzeniu alternatywy dla samochodów. Kierowcy mogliby dojechać tylko do węzła, by przesiąść się na pociąg.
Przy tej stacji, po stronie Plewisk, powstanie pętla autobusowa. Dużym ułatwieniem będzie wiadukt, dzięki któremu kierowcy, piesi, rowerzyści i pasażerowie autobusów nie będą już czekać często opuszczanym szlabanem. Starosta Jan Grabkowski zwraca uwagę, że inwestycja to efekt współpracy miasta Poznań, Gminy Komorniki i Powiatu Poznańskiego.
Przy stacji Poznań Junikowo powstanie przystanek autobusowo-kolejowy, w ramach którego mieszkańcy będą przesiadać się w formule „drzwi w drzwi” (peron w kierunku Poznania Głównego). Przewidziany jest również parking typu park&ride oraz parking rowerowy. Wokół powstanie nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, w tym kładka nad ul. Grunwaldzką. Całość uzupełnią: mała architektura, informacja pasażerska, ładowarki dla samochodów elektrycznych, zieleń.
– Po wielu latach oczekiwania przed zamkniętym przejazdem kolejowym, nasi mieszkańcy zyskają węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia i możliwość sprawnego dojazdu do Poznania. Widok maszyn budowlanych z pewnością wynagrodzi wszelkie niedogodności wynikające ze zmian organizacji ruchu – mówi Jan Broda, wójt gminy Komorniki.
Przekazanie placu budowy planowane jest na 8 marca, potem wykonawca przystąpi do pierwszych prac przygotowawczych, m.in. w zakresie sieci trakcyjnej na linii kolejowej oraz budowy tymczasowej pętli autobusowej po stronie Plewisk. W nocy z 11 na 12 marca, o godz. 2:00, wprowadzona zostanie zmiana organizacji ruchu polegająca na zamknięciu przejazdu kolejowego.
Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie zapewnia, że inwestor chce ograniczyć utrudnienia wynikające z prac budowlanych. Powstanie tymczasowy przejazd kolejowy, którym będzie można poprowadzić ruch, a w kolejnych tygodniach zaczną się prace rozbiórkowe oraz ziemne, bo inwestycja to także przebudowa sieci infrastruktury. Powstanie też nowy zbiornik retencyjny.
Przez ok. trzy tygodnie nie będzie możliwe przejeżdżanie przez tory kolejowe. Wykonawca musi przenieść urządzenia kolejowe zarządzające systemem zamykania rogatek. Dotychczasowy przejazd będzie w tym czasie służył wyłącznie pieszym i rowerzystom. Możliwa będzie przesiadka między autobusami kursującymi po obu stronach linii kolejowej dzięki tymczasowym pętlom, kolej będzie dostępna w ograniczonym zakresie.
W czasie budowy przejazdu tymczasowego zachowany zostanie dojazd do posesji na ul. Grunwaldzkiej po stronie Poznania, między ul. Piwoniową i przejazdem kolejowym, a także po stronie Plewisk – między ul. Wołczyńską i przejazdem. Zmiana organizacji ruchu dotyczy również ulic Szarotkowej oraz Piwoniowej, gdzie częściowo zostanie wyłączony z ruchu ogólnego łącznik między ul. Grunwaldzką a Szarotkową, wprowadzony będzie również nakaz skrętu z ul. Grunwaldzkiej w Piwoniową.
Na czas zamknięcia przejazdu kolejowego w ciągu ul. Grunwaldzkiej obowiązywać będą objazdy. Dla samochodów do 5 ton ulicami: Grunwaldzką, Kolejową (Plewiska/Skórzewo), Poznańską (Skórzewo) oraz Malwową. Alternatywnym objazdem dla tej grupy pojazdów będzie m.in. ul. Fabianowo i Kowalewicka, a dalej przez ul. Głogowską w kierunku miasta. Dla pojazdów powyżej 5 ton ulicami: Wołczyńską (Plewiska/Poznań), Sycowską, Fabianowską (Komorniki), Daimlera (Komorniki), Poznańską (Komorniki), Głogowską, Ściegiennego, Taczanowskiego, Jugosłowiańską oraz Grunwaldzką.
Informacje na temat zmian funkcjonowania autobusów dostępne będą na stronie Zarządu Transportu Miejskiego.
Realizacja wszystkich prac budowlanych przewidziana jest na lata 2022-2023. Projekt dofinansowywany ze środków UE w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, pozostałe koszty podzielone są na miasto, powiat i gminę.