Już 3 i 4 września, szkoleniem pod nazwą „Internet dla poszukujących pracy”, zacznie się program „Latarnicy 2020”. Przeznaczony jest dla wszystkich, którzy skończyli 44 lata. Podczas bezpłatnych zajęć można poznać praktyczne aspekty korzystania z internetu. Główną rolę odgrywają specjalnie przeszkoleni trenerzy, tzw. latarnicy, którzy blisko 30 tysiącom dorosłych Polaków przybliżą możliwości wykorzystywania narzędzi cyfrowych.
Szkolenia będą realizowane do maja 2021 r. dzięki finansowemu wsparciu Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Zapewniony będzie program zajęć dostosowany do stopnia zaawansowania i potrzeb różnorodnych grup docelowych: w wieku 44-64 lata i powyżej 65 roku życia.
W zajęciach mogą brać udział pracownicy samorządowi lub przedstawiciele organizacji pozarządowych (np. Uniwersytetu Trzeciego Wieku, Koła Gospodyń Wiejskich itd.). Projekt wykorzystuje doświadczenia wypracowane w ramach największego w Europie projektu edukacji cyfrowej dorosłych – Polska Cyfrowa Równych Szans. W jego ramach w latach 2012-2015 przeszkolono w całym kraju ponad 270 tysięcy osób.
PROPOZYCJE TEMATÓW I ZAGADNIEŃ SZKOLENIOWYCH
- e-PODSTAWY, czyli korzystanie z Internetu i urządzeń cyfrowych: korzystanie z klawiatury i myszki, korzystanie z edytorów tekstu, zarządzanie zasobami komputera – instalacja/kasowanie programów, przeglądanie i wyszukiwanie informacji w Internecie, korzystanie z poczty elektronicznej, czatu i sms, bezpieczeństwo komputera i w Internecie, świadome, krytyczne, analityczne korzystanie z zasobów cyfrowych.
2. e-PRACA, czyli cyfrowe wsparcie wejścia na rynek pracy: poszukiwanie pracy online – serwisy ogłoszeniowe, LinkedIn, Pracuj.pl, GoldenLine, ustawianie alertów dotyczących poszukiwanych ofert, przygotowanie profesjonalnego cv i listu motywacyjnego, narzędzia pozwalające przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej , wykorzystywanie Internetu, w celu sprawdzenia wiarygodności pracodawcy, kształtowanie wizerunku w serwisach społecznościowych.
3. e-ROZRYWKA, czyli zaawansowane korzystanie z Internetu: korzystanie z Elektronicznej
Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) tworzenie i rozwój profili w portalach społecznościowych i randkowych (Twitter, Facebook, Instagram), korzystanie z komunikatorów (Skype, GG, Whatsapp, messenger),obsługa bankowości elektronicznej, obsługa zakupów online np. Allegro, organizacja wyjazdów turystycznych, portale hobbystyczne, rozrywka i gry, odnajdywanie oferty kulturalnej, dostęp do serwisów obywatelskich, uczenie się online (np. języków) – wybór platformy, nauka, wypełnianie testów, zdawanie egzaminów, robienie zdjęć aparatem cyfrowym, obróbka, przenoszenie, tworzenie albumów, tworzenie blogów i prostych stron internetowych z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi.
4. e-URZĄD, czyli podstawy korzystania z cyfrowych usług publicznych: wypełnianie i składanie formularzy drogą elektroniczną w urzędach gmin, korzystanie z Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), obsługa Portalu Podatkowego www.finanse.mf.gov.pl, w tym modułu e-Deklaracje, korzystanie ze stron:BIP, urzędów gmin, serwisów szkół, ośrodków kultury NGO, bibliotek korzystanie z serwisów internetowych z ogłoszeniami o konkursach i przetargach dla NGO i przedsiębiorców korzystanie z Platformy Usług Elektronicznych ZUS, korzystanie z bankowości elektronicznej.