Psycholog radzi – jak o epidemii rozmawiać z dziećmi

Obecny czas epidemii niejednokrotnie generuje podwyższony poziom lęku u nas dorosłych. Jak w tej sytuacji przekazać informacje o koronawirusie dzieciom?

           Nietypowa sytuacja, w jakiej znalazł się świat, rodzi zasadne obawy o nasze zdrowie, a czasem i życie. Zwłaszcza jeżeli jesteśmy na pierwszej linii frontu, np. pracujemy w szpitalu. Jednak ważne jest, aby pełniący funkcję informacyjną tekst, zmobilizował nas do zachowania większej higieny i środków ostrożności, a nie sparaliżował. Dlatego, by móc rozmawiać z dzieckiem, sami musimy mieć ten temat przepracowany. Zatem najpierw kilka praktycznych wskazówek dla dorosłych:

  1. Aby zachować zdrowie psychiczne, dobrze jest utrzymywać kontakty społeczne on-line, telefoniczne, wzmocnić pozytywne więzi z bliskimi. Nawet, jak jest się odizolowanym fizycznie, można wspierać się w ten sposób.  Każdy z nas ma inny wskaźnik tolerancji niepewności, a pandemia wywołała nie tylko destabilizację gospodarczą. To my możemy decydować, z kim i ile będziemy rozmawiać np. na Skype i ta możliwość wyboru może dać nam większy komfort stabilności.
  2. Kolejną techniką może być: wyznaczanie czasu na zamartwianie się. Dobrze jest wyznaczyć stałą ilość czasu w ciągu dnia na poszukiwanie informacji dotyczących koronawirusa. Ważne: z rzetelnych źródeł!
  3. Technika alokacji uwagi: mając teraz więcej czasu w domu, możemy przeznaczyć go  na nasze pasje i pogłębić relacje z domownikami. Możemy angażować się w zdrowe zajęcia – w domu też jest realne, by np. ćwiczyć, zdrowo, regularnie odżywiać się.
  4. Myślmy raczej o tym, na co mamy wpływ. To, co myślimy, wpływa na nasze emocje. Stop złym myślom! Skupię myśli na czymś innym, zwłaszcza gdy pojawia się tzw. monomyśl – np. pewnie już jestem chora, bo dotknęłam klamki w sklepie.  Można szybko poszukać myśli zrównoważonej na dowody, że jestem chora. Tu pojawia się kolejna technika: alokacji uwagi. Skupmy się np.  na technikach relaksacyjnych, uważności, które szybko pozwolą nam wyłapać toksyczne myśli.
  5. Podejdźmy do tematu zadaniowo.
  6. Unikajmy rozmów, które sieją panikę.
  7. Wprowadźmy więcej poczucia humoru do codzienności. Ludzie w sytuacjach ekstremalnych zaczynają np. śpiewać, by podnieść ducha. To dlatego np. w czasie II wojny światowej organizowano sztuki teatralne.
  8. Szukajmy informacji wspierających i działajmy w miarę możliwości.
  9. Jedno jest pewne: ta sytuacja minie!

       Gdy sami mamy wewnętrzną równowagę, możemy przekazać konstruktywne informacje dzieciom:

  1. W naszym przedszkolu rodzice otrzymali wspaniałą bajkę dla dzieci o koronawirusie.
  2. Pokażmy dzieciom, w formie zabawy, jak mają myć ręce i dbać o higienę.
  3. Zajmijmy im przede wszystkim czas: wspólne gry, zabawy.
  4. Unikajmy krytyki: “Ty nigdy….” “Ty zawsze…”
  5. Pokażmy im, jak bardzo są kochani i chciani, że są ważni.
  6. Dbajmy o zachowanie w miarę stałego rytmu dnia.
  7. Angażujmy dzieci w wykonywanie obowiązków domowych stosownie do ich możliwości.
  8. Aktualnie pomóżmy im w kontakcie on-line, telefonicznym z rówieśnikami.

Opracowała: psycholog Justyna Kuehn, Publiczne Przedszkole Raz Dwa Trzy w Komornikach

[MEC id="834"]

TELEFON ALARMOWY

  • 112 – POLICJA, STRAŻ POŻARNA, POGOTOWIE RATUNKOWE

POLICJA

  • 997 – z telefonu stacjonarnego
  • 61 841 48 90 i 61 841 48 92 – Komisariat Policji w Komornikach
  • 519 064 516 – Dzielnicowy Rejonu Komorniki (lewa strona od ul. Poznańskiej)
  • 516 902 835 – Dzielnicowy Rejonu Komorniki (prawa strona od ul. Poznańskiej, Głuchowo, Chomęcice, Rosnowo, Rosnówko, Walerianowo)
  • 519 064 515 – Dzielnicowy Rejonu Plewiska (lewa strona od ul. Grunwaldzkiej)
  • 786 936 078 – Dzielnicowy Rejonu Plewiska (prawa strona od ul. Grunwaldzkiej)
  • 786 936 065 – Dzielnicowy Rejonu Wiry, Łęczyca, Szreniawa, Jarosławiec, Kątnik

STRAŻ GMINNA W KOMORNIKACH:

  • 986
  • 61 8107 303 – Komenda Straży Gminnej
  • 661 434 360 – patrol

STRAŻ POŻARNA:

  • 998 | 112
  • 61 651 78 90 – OSP Plewiska

ZDROWIE:

  • 999 | 112 – Pogotowie Ratunkowe:
  • 61 853 53 52 24h/dobę – Centrum Informacji Medycznej Tel-Med

Przychodnie Lekarskie:

  • 798 524 154 – Przychodnia Zespołu Lekarza Rodzinnego w Komornikach, ul. Stawna 7/11
  • 61 600 64 33, 61 600 64 34 – Centrum Medyczne Komorniki sp. z o.o. w Komornikach, ul. Stawna 7 (II piętro)
  • 61 651 76 41 – NZOZ KORAMED, Plewiska, ul. Grunwaldzka 571
  • 61 651 79 70 – NZOZ Twoja Przychodnia, Plewiska, ul. Grunwaldzka 508
  • 732 515 515 – Przychodnia Lekarza Rodzinnego Vita-Med, ul. Komornicka 192, Wiry, I Piętro (budynek SPOŁEM)
  • 61 839 10 30; 512 075 575 – NZOZ OMEDICA, Poznań, ul. Stęszewska 41

POGOTOWIE ENERGETYCZNE:

  • 991

POGOTOWIE GAZOWE:

  • 992

AUTOBUSY GMINNE:

  • 61 810 81 71

WODOCIĄGI GMINNE:

  • 607 678 199

KANALIZACJA GMINNA:

  • 604 411 611

ZWIĄZEK MIĘDZYGMINNY „CENTRUM ZAGOSPODAROWANIA ODPADÓW – SELEKT”:

  • 731 400 065
  • 731 400 095
  • 731 500 034