Zebrana w Centrum Tradycji i Kultury w Komornikach 23 lutego młodzież, a także osoby dorosłe, również seniorzy, aby uczcić pamięć o zmarłych w czasie pandemii COVID-19 w Polsce, usłyszeli także o ofiarach wojny wywołanej przez Rosję przeciw Ukrainie oraz trzęsienia ziemi na Bliskim Wschodzie.
Sala była w większości zapełniona przez uczniów klas od szóstej do ósmej z obu szkół podstawowych w Komornikach. Spotkanie poprowadzone przez prof. Henryka Mruka miało charakter lekcji lub seminarium wspomnieniowego, wzbogaconego muzyką fortepianową utworów trzech znamienitych kompozytorów: Chopin’a, Ogińskiego oraz Mozart’a, w wykonaniu maestro Macieja Pabicha, profesora Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Dr Jerzy Kur pełnił rolę głównego organizatora przygotowań do spotkania oraz koordynatora jego przebiegu jako inspicjent, jak również profesjonalny konferansjer. „Godzina zadumy” upłynęła w skupieniu, przy budującej postawie młodzieży.
Bardzo ważną okazała się informacja, że gmina Komorniki, jako jedyna i pierwsza zorganizowała w Polsce imprezę poświęconą tym, którzy odeszli w czasie pandemii koronawirusa oraz polegli niosąc pomoc Ukrainie. Uczestnicy spotkania zostali poproszeni, aby wieczorem przekazać swoim rodzinom hasło
dotyczące umacniania więzi międzyludzkich, które obydwaj profesorowie
uznali za niezwykle istotne, a zawierające się w słowach „wdzięczność
spoiwem pokoleń”.
Mamy nadzieję, że piękne słowa, jak również poważna, doniosła muzyka zapadły w pamięci ponad 150 osób wypełniających dużą salę Centrum Tradycji
i Kultury. Jak powiedział prof. Henryk Mruk, „bywają chwile, które pozostają w naszych mózgach na zawsze. To one, zakotwiczone w wartościach –
prawdy, życzliwości, optymizmu, godności – prowadzą nas przez całe życie ku wspólnemu dobru”. Mówiąc o dylematach, z którymi borykali się wielcy
artyści i patrioci, Chopin, Ogiński, a także Paderewski, profesorowie
podkreślali, jak ważne jest nadawanie sensu własnemu życiu poprzez oparcie go na uniwersalnych wartościach.
Wyświetlone na ekranie zdjęcie człowieka przechodzącego na linie rozciągniętej między dwoma wieżowcami, miało być symbolem szukania codziennej równowagi między sferą ciała i ducha, między czasem poświęconym
sobie oraz innym. Trudno budować dobro wspólne, jeśli nie znajdzie się czasu na dialog z samym sobą, na rozwijanie własnego charakteru. Dwa
kolejne slajdy pokazywały wieczne pióro oraz smartfon. Dla wcześniejszych
pokoleń pióro było instrumentem służącym do przelewania własnych myśli na
papier. Natomiast dla tzw. pokolenia „alfa”, czyli młodzieży w wieku 12 –
15 lat, to właśnie telefon komórkowy stał się instrumentem do wyszukiwania
i przekazywania i informacji. Oba instrumenty powinny być jednak wyłącznie
pomocniczymi narzędziami w ręku rozumnych i odpowiedzialnych ludzi.
Na zakończenie pierwszego „Edukacyjno-Artystycznyego Czwartku”, to właśnie
słowo „odpowiedzialność” zostało wybrane przez prof. H. Mruka jako temat do
zorganizowania konkursu dla młodzieży na projekt „Statuy Odpowiedzialności”, przez analogię do znanej wszystkim „Statuy Wolności”, która od ponad 136 lat stoi „u wrót” Nowego Jorku, na wyspie Liberty Island, w ujściu rzeki Hudson do Oceanu Atlantyckiego. Ideę zbudowania na Statuy Odpowiedzialności sformułował Viktor E. Frankl w swojej słynnej książce pt. „Człowiek w poszukiwaniu sensu”. Zachęcamy do jej przeczytania każdego, kto pragnie zrozumieć jedno z najważniejszych pojęć dotyczących życia człowieka. Szczególnie zaś polecamy tę książkę tym naszym ambitnym słuchaczom, którzy chcą w przyszłości pokusić się o stworzenie projektu takiej Statuy.
Na podstawie tekstu z bloga prof. Henryka Mruka opracował Franciszek Kulpa